weekje thuis vd camino - Reisverslag uit Nederland, Nederland van ilona schouten - WaarBenJij.nu weekje thuis vd camino - Reisverslag uit Nederland, Nederland van ilona schouten - WaarBenJij.nu

weekje thuis vd camino

Blijf op de hoogte en volg ilona

25 Augustus 2013 | Nederland, Nederland

Jullie hadden mijn laatste dag nog te goed van Santiago. S´ochtends kwam er een pelgrim naar mijn toe. Ik lag nog op bed. In di andere zal hebben ze last van bedbugs. Je moet je spullen controleren. Ik in slaapdronken Engels terug. Die beestjes zie je niet. Zal wel meevallen. En ik kan nu niet alles gaan wassen en doen. Was immers mijn laatste dag. Dat begon met een lekker ontbijtje bij café casino waar ik graag kwam. Beetje met een dubbel gevoel. Margo was al 2 dagen eerder vertrokken. En Fred had ik de avond van te voren afscheid van genomen. En die had ik die ochtend ook niet meer gezien. Tja helemaal alleen in een stad met duizenden of nog meer mensen. De meeste pelgrim´s die ik kende waren al vertrokken of misschien nog wel richting finisterre. Maar was vastbesloten om die dag op een leuke manier te beëindigen. Eerst een bezoekje kathedraal. Ja die had ik al gezien en ook het ritueel gevolgd. Maar het museum, paleis en de daken waren ook nog te bezichten. Daar doe je dan ook nog ruim 2 uur over! Jee wat een gebouw en wat een rijkdom. Liep een rondje om de kathedraal hebben we ook nog een pelgrimsmuseum. Die dag gratis aangezien je pelgrim bent en het was een feestdag. Een hypermodern museum over de geschiedenis van van de camino. Hmm redelijk. Het pelgrimskantoor was een rij van hier tot tokio. Idem bij de toeristeninfo. Ja dan staan de rijen buiten! Maar er was nog een kantoor waar ze met 10 man tegelijk ah helpen waren. Nog maar eens een plattegrond vd stad gehaald. Info over bezienswaardigheden. En een stadswandeling waar ik tegen 12 uur mee begon. In een zijstraatje nog een lekker broodje op. Een vd grootste mercados vh land bezocht. De vreemdste dingen vind je daar. Op het zelfde moment werd er een varkenskop met de hand gekliefd. Hmm toch maar doorgelopen. Het historisch museum ih klooster was helaas gesloten. En moderne kunst of fotografie ben ik niet zo voor. Het oude pelgrimsmuseum was gesloten helaas. Het klooster igrexa de san paio de antealtares was open. Psst misschien nog wel mooier dan de kathedraal zelf. Convento igrexa e collexio das orfas was ook zeker de moeite waard. Hier was tevens mee een tentoonstelling van een collectie uit Jeruzalem, Rome en Egypte. Erg interresant. Toen richting het grootste park wat Santiago rijk is. Hier moest ik naar toe zeiden ze. Want dit was de mooiste plek om te fotograferen. En ja ze hadden niets teveel gezegd. Hier was ik zelfs sprakeloos. Tja toen zat de stadswandeling er weer bijna op. Was inmiddels bijna 6uur! Ik was erg moe en had wel weer trek. Dus hop naar cafe casino. Eerst een sangria genomen. Ondertussen kon ik daar ook mooi mijn gsm opladen. Daarna een broodje kaas (zo een van 30 cm of langer) en een kop koffie na.
Tijd om de rugzak op te halen en richting station te lopen. Ik had de nachtbus naar Madrid besteld. Als ik dat geweten had. had ik een dag bus genomen. 1 ste stop a corona, Lugo Astorga, vallaloid En nog vele andere plaatsen. En ja hoor daar begon het. Voor de 2de x deze reis. Begint het te jeuken je ga krabben. Er waren dus wel degelijk bedbugs en dat in een albergue waar 100derden mensen op slaapzaaltjes liggen over 3 verdiepingen. Ik geloofde er niet in. Maar ja wat nu. Kwam gelukkig op tijd aan op Madrid. Na een uurtje inchecken. En een goed 2 uur later zit je in het vliegtuig. Ik had gelukkig mijn creme nog uit de bagage kunnen halen. Maar ja. het zit ook in de kleren en zo. Die moet je wassen. En dat gaat dan dus niet he. Het moest dus maar zo. Eddy kwam me met de taxi halen. Het eerste wat ik deed was kleren uit id. wasmachine en douche!

Na een week thuis kan ik zeggen ben nog niet uitgerust. Die pijn in mijn been en voet is er ook nog niet uit. Vooral niet na een dag lopen of staan. Heerlijk om weer een normaal lakentje te hebben. Mijn slaapkamer niet meer te hoeven delen met soms wel 100derden mensen. Heerlijk weer echte shampoo en douchegel. Maar ja, wilde niet terug dus ik mis ook wel weer een hoop dingen hoor. Het brood en het heerlijke eten. De rust en siestas. Het leven is zo anders. Dat merk ik nu vooral. Nu ben ik de komende weken nog met mijn foto´s bezig. Zo´n 4000. Ik wil een echt fotoalbum gaan maken en een diapresentatie op dvd. Het zijn wel zoveel foto´s maar toch ook weer een prachtige herinnering naar mijn camino. Waar ik met trots op terugkijk. Bijna ongeloofwaardig dat ik er bijna 1000 km lopend op heb zitten.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle reactie die ik heb gehad. heb ze allemaal gelezen en dat is wel fijn als je zover weg bent van huis en 24 uur p/dag Engels sprak. Mijn tocht zit erop. Maar wie weet met de foto´s dat er nog een leuk verhaal komt.

• 25 Augustus 2013 - 18:50

Bea Van Doorn:

Wat een pech dat je precies die nacht toch weer bedbugs . Je hebt ze uit kunnen roeien begrijp ik of voorkomen! Kun je daar door geweigerd worden in een vliegtuig eigenlijk?

Twee werelden van verschil inderdaad de ene van de " verplichting" om te lopen maar op je eigen tempo ........nu de wereld weer van moeten werken de vaste dagelijkse beslommeringen ja ik kan me voorstellen dat het moeilijk is weer in het ritme te komen. Maar jouw camino zal je je hele leven niet vergeten!
    Ik hoop dat je pijn in voet en been nu snel over zijn
    Suc6 groeten vanuit Stroe waar wij nu drie dagen het Marskramerpad volgen

• 25 Augustus 2013 - 19:09

Ilona Schouten:

tja geweigerd worden in bus of vliegtuig. Ik weet het niet. maar aangezien je het niet ziet. De gevolgen weet ik dus ook niet. Maar normaal moet je er snel op reageren namelijk. Want voor je het weet.....